Friday, October 22, 2010

PENGURUSAN BILIK DARJAH




Peranan Guru
Pendidikan Khas
3
Peranan Guru PK
. Seseorang guru memainkan peranan
penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
. Ia lebih penting daripada alat-alat
“canggih”

Guru PK harus mempunyai
kemahiran-kemahiran berikut:
. Mencari kelemahan dan kekuatan murid serta
menjalankan proses P&P
. Membantu murid berkeperluan khas bergaul
dengan murid biasa dari segi sosial dan emosi
. Bekerja rapat dengan guru-guru kelas normal
untuk membantu murid-murid berkeperluan
khas mencapai perkembangan yang optimum.

Guru PK harus mempunyai
kemahiran-kemahiran berikut:
. Menyediakan BBM untuk pengajaran yang lebih
berkesan dan menarik
. Berhubung dengan badan-badan kebajikan,
persatuan-persatuan sukarela dan agensiagensi
yang berkenaan tentang bantuan
kewangan, lawatan ke rumah dan rawatan
perubatan
6



Ciri-ciri Guru PK
. Mengenali murid-murid
. Menghormati murid-murid sebagai individu
. Melayani soalan dan pertanyaan murid
. Mempunyai sifat-sifat kasih sayang
. Tingkah laku yang lembut
. Periang dan mesra
. Aktif dan kreatif

Ciri-ciri Guru PK
. Adil
. Tegas
. Bertolak ansur dan bertimbang rasa dalam
melayan murid-murid
. Mendekatkan diri dengan murid-murid
. empati

Tugas-tugas Guru PK
Guru sebagai
. Fasilitator
. Pemimpin
. Pembimbing
. Perunding-cara
. Penyimpan maklumat / rekod
. Panel RPI

Tugas-tugas Guru PK
. Merancang pengajaran dan pembelajaran
. Sumber resos
. Kaunselor
. Role model
. Menghadiri kursus bagi tujuan peningkatan
profesionalisme


Pengurusan Bilik

Darjah PK

Komponen-komponen Pengurusan
Bilik Darjah PK
. Penyusunan kemudahan fizikal / perabot bilik
darjah
. Peraturan-peraturan bilik darjah
. Pembahagian kumpulan P&P
. Pengurusan tingkah laku
. Penjadualan
. Penyimpanan rekod
. Stesen-stesen pembelajaran
12
Penyusunan kemudahan fizikal /
perabot bilik darjah
Aspek fizikal bilik darjah yang disusun dengan
berkesan dapat:
. Membolehkan aktiviti dijalankan dengan
terancang
. Mengurangkan kebisingan dan gangguan
. Memupuk interaksi murid
. Membolehkan guru memantau aktiviti murid

Cara penyusunan bilik darjah
membolehkan:
. Guru dan murid bergerak tanpa halangan
. Memudahkan guru untuk mendapatkan bahan
bantu mengajar
. Guru dapat menumpukan perhatian kepada
semua murid

Ruang sudut P&P
. Ruang belajar untuk kumpulan besar
. Ruang belajar untuk kumpulan kecil
. Sudut rekreasi
. Tempat audio-visual
. Sudut bacaan
. Sudut pameran
. Sudut time-out

Ruang sudut P&P
. Tempat letak peralatan membersihkan diri
. Sudut pengurusan kebersihan diri
. Tempat letak peralatan kebersihan bilik darjah
. Sudut maklumat
Biodata murid
. Sudut rekod

Perabot dan BBM
. Papan buletin / maklumat
. Bahan-bahan cetak / carta
. OHP
. APD
. Rak buku
. Rak kasut
. Komputer dll

Peraturan bilik darjah
. Aktiviti keluar masuk kelas
. Menggunakan alatan / bahan yang dikongsi
Almari, rak dll
. Ke kawasan-kawasan seperti tandas, kantin dll
. Meninggalkan tempat duduk
. Menyerah kerja yang telah siap
. Menjaga kebersihan bilik darjah

Pembahagian Kumpulan P&P
Prosedur untuk aktiviti kumpulan kecil:
. Membentuk kumpulan dengan cepat tanpa
gangguan
. Tentukan bahan-bahan untuk dibawa dalam
kumpulan
. Menguruskan tingkah laku ahli kumpulan dan
bukan ahli kumpulan


Pengurusan Tingkah Laku
. Tingkah laku yang tidak sesuai boleh diubah
kepada tingkah laku baru
. Tingkah laku baru boleh dipelajari sepanjang
masa
20


Penjadualan
Jadual waktu kelas khas disusun atur untuk:
. Memberi struktur kepada proses P&P
. Memastikan objektif pengajaran tercapai
. Menetapkan aktiviti yang akan dilaksanakan

Penyimpanan Rekod
Mengumpul, menyimpan dan menggunakan
data untuk tujuan P&P seperti:
. Laporan doktor
. Laporan kaunseling / temubual dengan I/B
. Soal selidik tingkah laku
. Biodata murid / profil murid
22
Penyimpanan Rekod
. Buku rekod kesihatan murid
. Borang-borang penilaian
. Borang-borang rekod prestasi
. Rancangan Pendidikan Individu (RPI)

Stesen-stesen Pembelajaran
Kepentingannya:
. Dapat memupuk kemahiran pengajaran dan
pembelajaran mengikut subjek yang diajar
. Guru-guru menjadi pakar / mahir dalam sesuatu
mata pelajaran
. BBM yang berkesan dan menarik dapat
disediakan dengan lebih efisyen


Stesen-stesen Pembelajaran
. Penilaian dan RPI dapat dilaksanakan dengan
lebih teratur, berkesan dan berfokus
. Disiplin murid lebih terkawal
. Jadual waktu lebih bermakna
. Isi P&P dapat diseragamkan di peringkat
sekolah
10/
Bahan Bantu
Mengajar
26
Bahan Keperluan Asas
. Bahan ini digunakan untuk menyediakan BBM
yang mudah dan rencam bertujuan untuk
menarik minat murid terhadap P&P yang lebih
berkesan.
. Bahan Carta
Carta gambar, kad huruf, kad imbas, kad manila dll.

Bahan Keperluan Asas
. Wall pocket
Fail RPI, Data Murid, Kemajuan Murid
. Alat tulis
Pen marker, pensel, warna, pen, dll
. Bahan tulis
Kertas, kertas warna, dll
. Bahan binding
Masking tape, binding tape, eyelet, hole puncher

Bahan Pusat Sumber
. Bahan buku yang boleh digunakan sebagai
bahan bacaan, rujukan
. Bahan maujud yang boleh mendekatkan
kefahaman murid kepada sesuatu topik semasa
atau silam
. Bahan hasil kerja murid yang boleh dipamerkan
untuk meransang proses pembelajaran

Bahan Pusat Sumber
. Bahan rakam
OHP, VCR, VCD, TV dan komputer
. Bahan pengemas
Sarung plastik, laminator / laminating film

Bahan-bahan Matematik
. Bahan yang boleh digunakan untuk mengenal
bentuk, warna dan nilai
. Bahan yang meransang kepada mengenal
nombor, waktu, berat, tinggi dan panjang
. Bahan yang boleh melatih murid mengira wang
dan nombor
. Bahan pengamalan tambah, tolak, baki, darab,
bahagi dsb.
31
Bahan-bahan Bahasa Melayu
. Bahan mengenal bentuk dan nama
. Sudut bercerita
. Bahan-bahan potongan akhbar dan bahanbahan
bacaan yang lain
. Bahan bacaan bergred
. Kad imbasan dll

Bahan-bahan Pendidikan Seni
. Sudut penghayatan seni
. Alatan pembancuh warna
. Bahan-bahan melukis dari pelbagai jenis
. Bahan kerja tangan dari bahan terbuang, rotan,
kertas dsb.
33
Bahan-bahan Pendidikan Muzik
. Radio
. VCD / DVD player
. Alat genderang
. Kaset
. Tamborin dll
34
Bahan-bahan Urus Diri
. Sinki basuh muka
. Cermin muka
. Bahan-bahan pembersihan diri yang
bersesuaian



Bahan-bahan
Pendidikan Agama Islam
. Papan rehal
. Sejadah
. Tasbih
. Al-Quran
. Kitab
. Telekong
. Songkok
. Kaset nasyid dan bacaan ayat-ayat Al-Quran
. Buku-buku cerita Nabi dll.

Peralatan Pendidikan Jasmani
. Bahan-bahan permainan padang
. Skital dan gelung rotan
. Pundi kacang / beg pasir
. Bola pelbagai saiz dll
37
Bahan-bahan Rekreasi luar
. Trampolin
. Gelongsor
. Petak pasir
. Tali lompat

Bahan-bahan Permainan Dalam
. Catur
. Dam
. Tangga dan Ular
. Monopoli dll



Peralatan Vokasional
. Peralatan yang boleh meransang kognitif dan
memajukan daya pemikiran
. Peralatan dapur
. Peralatan berkebun
. Peralatan bengkel / pertukangan kayu
. Peralatan jahitan



No comments:

Post a Comment